Autoryzacja wpisu do EDM

01 października 2016

Informacje na temat stanu zdrowia pacjenta wprowadzane są do systemu elektronicznej dokumentacji medycznej i opatrywane danymi pozwalającymi na weryfikację osoby dokonującej wpisu oraz datą i godziną pojawienia się wpisu. Każda modyfikacja wprowadzona do EDM wymaga podania przyczyny tej zmiany. Jakie są pozostałe wymogi dotyczące autoryzacji wpisu?

Na wstępie należy wyjaśnić, że obowiązek autoryzacji elektronicznej dokumentacji medycznej nałożony na pracowników służby zdrowia, wynika z Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 marca 2013 r. w sprawie wymagań dla Systemu Informacji Medycznej. E-kartoteka tworzona jest po zatwierdzeniu danych z zakresu dokumentacji medycznej pacjenta, w procesie autoryzacji, czyli zapisywania zrewidowanych danych. System elektronicznej dokumentacji medycznej nie wymaga zatem od uprawnionych pracowników służby zdrowia przeprowadzania żadnych dodatkowych procesów, prócz znormalizowanego zapisywania wprowadzanych informacji.

Ustawodawca jasno określił zasady autoryzacji wpisu do EDM. Oto warunki dotyczące wprowadzania wpisów do elektronicznej dokumentacji medycznej poprzez tworzenie tzw. Jednostkowych Danych Medycznych:

  • wpisy do elektronicznej dokumentacji medycznej wprowadzane są chronologicznie, w sposób czytelny, zaraz po udzieleniu świadczenia medycznego,
  • każdy wpis do EDM posiada przyporządkowaną mu osobę – autora wpisu,
  • raz wprowadzony wpis, pozostaje na zawsze w elektronicznej dokumentacji medycznej, natomiast korekta zawartych w nim błędów dokonywana jest poprzez zamieszczenie stosownej adnotacji zawierającej informację z wyjaśnienie przyczyny błędu, datę oraz oznaczenie osoby wprowadzającej adnotację,
  • nie ma możliwości usunięcia dokumentu, który został dołączony do indywidualnej dokumentacji wewnętrznej.

Należy zaznaczyć, że autoryzacji wpisów, które są wprowadzane do elektronicznej dokumentacji medycznej, dokonują określone osoby, dysponujące indywidualnym loginem i hasłem do systemu, pełniące określone role. Użytkownik będący autorem wpisu, w świetle obowiązującego prawa, musi być jednoznacznie przypisany i wymieniony w każdym dokumencie e-kartoteki. Warto podkreślić, że według z Normy ISO10781:2011 w Elektronicznej Dokumentacji Zdrowotnej niezbędne jest określane czasem początkowego wpisu, adnotacji lub też wymiany danych dotyczących stanu zdrowia pacjenta.

Informacją uzupełniającą procedury autoryzacji są zalecenia ustawodawcy związane z zapewnieniem autentyczności wprowadzanych danych. W trosce o bezpieczeństwo gromadzonych i przechowywanych informacji na temat stanu zdrowia pacjentów, stosuje się podpis elektroniczny wykonywany już podczas wprowadzania zmian przez użytkownika systemu EDM. Podpis, o którym mowa, może być zrealizowany z wykorzystaniem podpisu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym lub też niekwalifikowanym certyfikatem albo Profilem Zaufanym ePUAP. Zaproponowane rozwiązania technologiczne gwarantują bezpieczeństwo i wiarygodność dokumentacji medycznej dostępnej w systemie informatycznym.

Sprawdź jak Mediporta może wyglądać u Ciebie

Wypełnij formularz kontaktowy

Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.

Otwórz e-mail z linkiem do demo

Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.

Porozmawiaj z naszym ekspertem

Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.

Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.

Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.

Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.

Polecane artykuły

Zalety komunikacji z pacjentami za pomocą wiadomości SMS i e-mail
18 lipca 2023

Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…

Kopia bezpieczeństwa danych medycznych w chmurze
07 lipca 2023

W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…