W związku z zagrożeniem koronawirusem SARS CoV-2 każdego dnia docierają do nas nowe wiadomości, które mają wpływ na nasze codzienne życie prywatne i zawodowe. Nasz zespół tworząc i dostarczając placówkom medycznym narzędzia informatyczne doskonale rozumie obecną sytuację i rolę, jaką pełnią one w walce z pandemią. W poniższym artykule przygotowaliśmy przegląd najważniejszych funkcji i modułów systemu Mediporta, których zadaniem jest wsparcie placówek medycznych w przeciwdziałaniu COVID-19.
System Mediporta działa w chmurze
Na samym początku warto przypomnieć, że system Mediporta jest systemem chmurowym, z którego można korzystać z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu, np. w miejscu zamieszkania pracownika medycznego. Umożliwia to prowadzenie np. konsultacji telefonicznych lub telewizyt z pacjentami o każdej porze, a dzięki możliwości wystawiania e-dokumentów: e-Zwolnień (e-ZLA), e-Recept, czy e-Skierowań, elektroniczna dokumentacja medyczna pacjentów może być uzupełniania w systemie na bieżąco. Co ważne, również wszelkie działania związane z serwisem i wsparciem użytkowników prowadzone są zdalnie, bez potrzeby osobistych spotkań na którymkolwiek z etapów wdrożenia systemu.
Telewizyty
Jedną z ważniejszych funkcji wspierających placówki medyczne w przeciwdziałaniu COVID-19 jest narzędzie do prowadzenia telewizyt (narzędzie jest dostępne w ramach usługi rejestracji wizyt on-line, która umożliwia rejestrację wizyt przez Internet w serwisie LekarzeBezKolejki.pl). Dzięki narzędziu, za pośrednictwem rozmowy wideo możliwe jest bezpiecznie udzielanie porad zdrowotnych, bez konieczności osobistej wizyty pacjenta w placówce medycznej. Dzięki telewizytcie pacjent może w szybki i prosty sposób uzyskać konsultację lub diagnozę dotyczącą swojego problemu zdrowotnego, bez konieczności wychodzenia z domu. Dowiedz się więcej…
Wystawianie e-dokumentów w ramach elektronicznej dokumentacji medycznej
Kolejnym udogodnieniem dla pracowników medycznych i pacjentów w dobie pandemii jest możliwość zdalnego wystawiania dokumentów elektronicznych: e-Zwolnień (e-ZLA), e-Recept, czy e-Skierowań. Dzięki temu elektroniczna dokumentacja medyczna pacjenta jest uzupełniana na bieżąco, a pacjent może w bezpieczny sposób uzyskać niezbędne dokumenty, bez potrzeby bezpośredniego kontaktu z lekarzem w gabinecie (kod dostępowy umożliwiający realizację e-Recept i e-Skierowań wystawionych w systemie Mediporta jest dostępny na Internetowym Koncie Pacjenta).
- Dzięki e-Recepcie pracownik medyczny może zdalnie wystawić receptę, a osoby chore i starsze regularnie zażywające leki mogą bezpiecznie otrzymać receptę, bez konieczności osobistej wizyty w gabinecie lekarskim. Jest to szczególnie ważne w przypadku seniorów i osób przewlekle chorych, którzy w szczególny sposób powinni minimalizować ryzyko zakażenia się _koronawirusem SARS-CoV-2. Dowiedz się więcej…
- Podobna sytuacja dotyczy pacjentów, którzy mają infekcję, np. grypę lub są przeziębieni. Dzięki konsultacji telefonicznej lub telewizycie osoby te mogą uzyskać e-Zwolnienie od lekarza rodzinnego i nie muszą w tym celu przychodzić do przychodni. Wystawione e-Zwolnienie zostanie automatycznie przekazane do ZUS, a pracownik może poinformować pracodawcę o swojej nieobecności, np. telefonicznie lub mailowo. Dowiedz się więcej…
- Równie przydatnym rozwiązaniem są e-Skierowania, które zwiększają bezpieczeństwo personelu placówki i pacjentów np. podczas rejestracji wizyt. e-Skierowania umożliwiając pacjentom np. telefoniczne zapisywanie się do specjalistów (pacjent nie musi osobiście iść do placówki, wystarczy, że poda przez telefon 4-cyfrowy kod i swój nr PESEL) oraz eliminują konieczność dostarczenia oryginału skierowania przez pacjenta w ciągu 14 dni od daty rejestracji na wizytę. e-Skierowania usprawniają również proces kierowania pacjentów na konsultacje, badania lub leczenie, dzięki możliwości bezpiecznego uzyskania skierowania np. w trakcie teleporady lub telewizyty, a następnie zapisania się do lekarza drogą telefoniczną lub przez Internet. Dowiedz się więcej…
Informacja o kwarantannie oraz izolacji domowej z eWUŚ
Równie ważną funkcją systemu Mediporta, zwiększającą bezpieczeństwo pracowników medycznych i pacjentów jest wyświetlanie informacji pochodzącej z systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) o objęciu pacjenta kwarantanną lub izolacją domową związaną z koronawirusem SARS-CoV-2. Dzięki funkcji placówka medyczna ma łatwy dostęp m.in. do informacji o aktualnie trwającej kwarantannie lub izolacji pacjenta i terminie jej zakończenia, dzięki której może zminimalizować ryzyko zakażenia lekarzy oraz innych osób oczekujących na wizytę w placówce.
Integracja z systemem EWP (zlecanie badań na COVID-19)
Integracja z systemem Ewidencji Wjazdów do Polski (EWP) to kolejne rozwiązanie w systemie Mediporta wspierające placówki medyczne walce z pandemią. Dzięki integracji lekarz POZ może wystawić pacjentowi zlecenie badania w kierunku w SARS-CoV-2 (COVID-19) i przesłać je do EWP, zgodnie z aktualnymi schematami zlecania testów na koronawirusa. Po przeprowadzeniu badania, wynik testu jest automatycznie pobierany do systemu Mediporta i jest widoczny w historii zdrowia i choroby pacjenta. Dzięki temu lekarz może w sprawy sposób przekazać go pacjentowi, np. telefonicznie oraz w zależności od wyniku testu, poinformować go o dalszych krokach postępowania. Funkcje systemu Mediporta dotyczące integracji z EWP są dostępne w ramach modułu wystawiania e-Skierowań.
Jednocześnie pragniemy poinformować, że integracja z EWP zostanie rozszerzona o możliwość dodawania i edycji izolacji domowej pacjenta (w przygotowaniu).
Inne funkcje systemu i usługi związane z COVID-19
Z innych rozwiązań systemu Mediporta wspierających walkę z COVID-19 warto wymienić również dostępny w wizycie formularz wywiadu na temat koronawirusa, który stanowi ankietę wstępnej kwalifikacji w kierunku zakażenia SARS-CoV-2. Oprócz tego w systemie zostały aktualizowane słowniki rozpoznań ICD-10 i procedur ICD-9 o pozycje dotyczące COVID-19.
Podsumowanie
Wybuch pandemii koronawirusa całkowicie zmienił nastawienie pacjentów i lekarzy do ochrony zdrowia i przewartościował podejście do leczenia. Nasz zespół również odczuł jej skutki, czego efektem była szybka zmiana priorytetów i planów rozwojowych oraz przyśpieszenie m.in. prac nad telewizytą, czy integracją z Systemem Ewidencji Wjazdów do Polski (EWP). Jako dostawca oprogramowania dołożyliśmy wszelkich starań, aby jak najszybciej przygotować i udostępnić rozwiązania, które pomogą placówkom medycznym skutecznie walczyć z COVID-19.