RODO, czyli najczęściej zadawane pytania związane z wprowadzeniem rozporzadzenia w życie

19 marca 2018

Wejście w życie Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stanowi wyzwanie dla wszystkich podmiotów związanych z szeroko pojętym przetwarzaniem danych, u podstaw którego znajduje się m.in. obowiązek oszacowania ryzyka związanego z bezpieczeństwem i ochroną danych osobowych. Proces dostosowywania podmiotu do RODO jest zabiegiem długotrwałym i wymaga od administratora danych podjęcia działań gwarantujących odpowiedni poziom zabezpieczeń. W związku z często pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi wprowadzenia RODO, poniżej prezentujemy kilka najczęściej zadawanych przez Państwa pytań wraz z odpowiedziami.


Kiedy zacznie obowiązywać RODO?

Z dniem 25.05.2018r. znajdą zastosowanie przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej zwanego RODO.


Do czego zobowiązany jest podmiot leczniczy w związku z wprowadzeniem RODO?

Jednym z wymagań Unijnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa przetwarzanych danych osobowych, w tym ochronę danych przed niezgodnym z prawem przetwarzaniem, przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.

Wdrożenie przepisów RODO w placówce medycznej, która występuje w roli administratora danych wrażliwych (tj. danych osobowych i medycznych pacjentów), wymaga weryfikacji podejścia do ochrony danych osobowych. Nowe wymagania obejmują m.in.:

  • konieczność analizy ryzyka związanego z przetwarzaniem danych,
  • dostosowanie dokumentacji i procedur do nowych wymagań,
  • uwzględnienie szerokich praw osób, których dotyczą przetwarzane dane (m.in. prawo do usunięcia danych, prawo do sprzeciwu, prawo do przeniesienia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do sprostowania i uzupełnienia danych, itd.).

Zadaniem administratora danych jest przeprowadzanie wielowymiarowej analizy i oceny czy dotychczas zastosowane środki bezpieczeństwa i ochrony danych w placówce są adekwatne do ryzyka związanego z szeroko pojętym przetwarzaniem danych. Efektem przeprowadzonej analizy powinno być mi.in dobranie i zastosowanie w placówce odpowiednich środków bezpieczeństwa.

Więcej informacji o RODO znajdą państwo m.in. na stronie internetowej Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) www.uodo.gov.pl.


Jakie działania zalecamy administratorom systemu Mediporta w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa danych?

Biorąc pod uwagę działania administracyjne w systemie Mediporta, poniżej prezentujemy kilka zaleceń, w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych i medycznych pacjentów:

  • Rekomenduje się przeprowadzenie wewnętrznego audytu uprawnieńról poszczególnych użytkowników systemu Mediporta, w celu kontroli dostępu do określonych danych i funkcji aplikacji. Jeśli dotychczas przypisane role i uprawnienia np. wybiegają poza kompetencje i zakres obowiązków określonego pracownika placówki, należy je ograniczyć i dostosować tylko do wymagań ściśle powiązanych z danym stanowiskiem.

  • Administrator systemu jest zobligowany do stałej weryfikacji czy poszczególni użytkownicy logują się do systemu Mediporta poprzez swoje indywidualne loginy i hasła. Niedopuszczalna jest sytuacja np. w której dwóch pracowników placówki korzysta z jednego i tego samego konta użytkownika systemu Mediporta.

  • Zaleca się stały monitoring audytów, w tym audytu logowań użytkowników do systemu Mediporta przez administratora.

  • Administrator systemu jest zobligowany do stałej weryfikacji kont użytkowników, w celu podjęcia odpowiednich działań w przypadku pracowników, którzy nie są już zatrudnieni w placówce, np. poprzez zablokowanie kont wybranych użytkowników i ograniczenie dostępu do systemu Mediporta.

  • Zaleca się weryfikację czy poszczególni użytkownicy mają wprowadzony numer telefonu komórkowego w konfiguracji swojego konta, który jest niezbędny np. w celu zresetowania hasła do systemu Mediporta.

  • Zalecana jest konfiguracja rozszerzonej polityki bezpieczeństwa haseł użytkowników systemu Mediporta, w tym określenie najdłuższego wieku hasła oraz ilości prób nieudanego logowania, po których dostęp do systemu jest blokowany. Jednocześnie przypominamy, że jeśli użytkownik nie zaloguje się na swoje konto przez okres 6 miesięcy wówczas konto zostanie zablokowane systemowo.

  • Zalecane jest przygotowanie przez placówkę wzoru oświadczenia o dostępnie do dokumentacji medycznej pacjentawzoru zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, bowiem placówka jako administrator danych odpowiada za to, aby poszczególne oświadczenia i zgody były odpowiednio przechowywane i oznaczane w placówce.

O innych zmianach i zaleceniach dotyczących działania oraz obsługi systemu Mediporta w zakresie bezpieczeństwa i ochrony danych będziemy informowali Państwa na bieżąco.


Czy system Mediporta jest przygotowany na to, aby praca w programie była zgodna z normami RODO?

Nasz zespół stale pracuje nad wieloma obszarami systemu w celu dostosowania go do norm i zaleceń wynikających z RODO. Jednym z głównym zadań, które realizujemy na bieżąco jest spełnienie wymagań dotyczących zabezpieczeń systemu i danych jakie są w nim przetwarzane. Spełnienie szczegółowych wymogów i zabezpieczeń dotyczących danych przetwarzanych w systemie Mediporta, gwarantuje wdrożenie odpowiednich środków kontroli wynikający z przeprowadzonej analizy ryzyka. Poniżej prezentujemy wybrane przykłady zabezpieczeń wykorzystywanych w systemie Mediporta:

  • chmura obliczeniowa i odpowiednia infrastruktura techniczno-informatyczna (atestowane centra danych),
  • gwarancja ciągłości danych (redundancja na poziomie plików i baz danych),
  • mechanizm audytów dotyczący dostępu i edycji danych (medycznych i osobowych pacjentów),
  • system uprawnień i ról użytkowników,
  • możliwość podpisywania wizyt podpisem kwalifikowanym,
  • możliwość eksportu danych osobowych pacjenta w standardzie HL7CDA,
  • możliwość stosowania rozszerzonej polityki haseł (najdłuższy wiek hasła, minimalna długość i złożoność hasła),
  • uwierzytelnianie użytkowników (indywidualne loginy i hasła, powiązanie z mechanizmem audytów),
  • rejestr logowań użytkowników do systemu.

Spółka Mediporta deklaruje ciągłe doskonalenie tworzonego przez siebie oprogramowania w kontekście zasad dotyczących ochrony danych osobowych. Stale monitorujemy zalecenia dotyczące RODO, w szczególności przygotowywany przez CSIOZ kodeks branżowy, w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa systemu Mediporta.

Warto też dodać, że podnoszenie poziomu bezpieczeństwa nie jest procesem jednorazowym i przebiega w sposób ciągły, a poszczególne mechanizmy i zabezpieczenia są na bieżąco analizowane i dostosowywane do zmieniających się uwarunkowań i przepisów.

Więcej informacji o rekomendacjach w zakresie bezpieczeństwa, stosowanych podczas przetwarzania dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej znajdą Państwo m.in. na stronie internetowej ezdrowie.gov.pl.


W jaki sposób Spółka Mediporta realizuje obowiązki wynikające z RODO, biorąc pod uwagę dane osobowe przetwarzanie w ramach współpracy z określoną praktyką lub placówką medyczną?

Kwestie związane z przetwarzaniem danych osobowych i medycznych są uregulowane w umowie, w której Spółka Mediporta jako dostawca usług zobowiązuje się przetwarzać ww. dane wyłącznie w celu realizacji umowy. W umowie zawarte są m.in.:

  • zobowiązania dotyczące aktualizacji oprogramowania oraz wykonywanych czynności serwisowych,
  • kwestie bezpieczeństwa danych,
  • informacje o polityce wykonywania i retencji kopii zapasowych.

Oprócz tego umowa zawiera również dane na temat dostawców usług w chmurze oraz informacje o lokalizacji poszczególnych serwerów.

Dodatkowo Spółka Mediporta jako podmiot przetwarzający dane (tzw. procesor), stale analizuje ryzyko dotyczące ochrony danych pod kątem zabezpieczeń związanych z ich przetwarzaniem, w celu zminimalizowania wystąpienia niepożądanego czynnika (np. ujawnienie danych, przechwycenie danych, itd.). Analiza wykonywana jest zarówno na etapie projektowania zmian w systemie jak również w trakcie jego eksploatacji. Jej efektem jest dobór odpowiednich zabezpieczeń uwzględniających przepisy prawa, wymagania biznesowe oraz wymagania dotyczące innych zasobów posiadających wartość dla ciągłości działania Spółki. Stałe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa, wynikającego z analizy ryzyka w Spółce Mediporta obejmuje m.in. dobór odpowiednich środków organizacyjnych i technicznych, w celu zapewniania ochrony danych wrażliwych.


Co placówka medyczna powinna dostarczyć Spółce Mediporta w związku z wprowadzeniem RODO?

W przypadku, jeśli placówka posiada już wypracowany wzór upoważnienia do dostępu do danych medycznych pacjenta i zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych (w związku z wprowadzeniem RODO), prosimy o przesłanie go na adres pomoc@mediporta.pl. Po przesłaniu wzorów Specjalista z Centrum Wsparcia Mediporty skontaktuje się z Państwem w sprawie implementacji odpowiedniego formularza w systemie Mediporta (zgodnie z cennikiem). Należy dodać, że wzory upoważnień i zgód są kwestią indywidualną każdego podmiotu leczniczego (administratora danych) i mogą być różne dla poszczególnych placówek. Jednocześnie chcielibyśmy podkreślić, że przesłane wzory oświadczeń nie będą w żaden sposób analizowane i opiniowane przez Specjalistów z Centrum Wsparcia Mediporty (podmiot przetwarzający dane), pod kątem zgodność lub niezgodności z RODO. Przygotowanie odpowiednich wzorów oświadczeń (ich treści i zapisów), biorąc pod uwagę zgodność z RODO leży w kwestii administratora danych, a więc w kwestii określonego podmiotu leczniczego. Tym samym wzory oświadczeń zostaną zaimplementowane w systemie Mediporta w takiej formie, w jakiej zostały przesłane przez Państwa do Centrum Wsparcia Mediporty, bez wprowadzania modyfikacji i ingerowania w ich treści.

Sprawdź jak Mediporta może wyglądać u Ciebie

Wypełnij formularz kontaktowy

Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.

Otwórz e-mail z linkiem do demo

Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.

Porozmawiaj z naszym ekspertem

Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.

Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.

Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.

Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.

Polecane artykuły

Zalety komunikacji z pacjentami za pomocą wiadomości SMS i e-mail
18 lipca 2023

Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…

Kopia bezpieczeństwa danych medycznych w chmurze
07 lipca 2023

W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…