W związku z zagrożeniem koronawirusem SARS CoV-2 każdego dnia docierają do nas nowe wiadomości, które mają wpływ na nasze codzienne życie prywatne i zawodowe. Nasz zespół tworząc i dostarczając placówkom medycznym narzędzia informatyczne doskonale rozumie obecną sytuację i rolę, jaką pełnią one w walce z pandemią. W poniższym artykule przygotowaliśmy przegląd najważniejszych funkcji i modułów systemu Mediporta, których zadaniem jest wsparcie placówek medycznych w przeciwdziałaniu COVID-19.


System Mediporta działa w chmurze

Na samym początku warto przypomnieć, że system Mediporta jest systemem chmurowym, z którego można korzystać z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu, np. w miejscu zamieszkania pracownika medycznego. Umożliwia to prowadzenie np. konsultacji telefonicznych lub telewizyt z pacjentami o każdej porze, a dzięki możliwości wystawiania e-dokumentów: e-Zwolnień (e-ZLA), e-Recept, czy e-Skierowań, elektroniczna dokumentacja medyczna pacjentów może być uzupełniania w systemie na bieżąco. Co ważne, również wszelkie działania związane z serwisem i wsparciem użytkowników prowadzone są zdalnie, bez potrzeby osobistych spotkań na którymkolwiek z etapów wdrożenia systemu.


Telewizyty

Jedną z ważniejszych funkcji wspierających placówki medyczne w przeciwdziałaniu COVID-19 jest narzędzie do prowadzenia telewizyt (narzędzie jest dostępne w ramach usługi rejestracji wizyt on-line, która umożliwia rejestrację wizyt przez Internet w serwisie LekarzeBezKolejki.pl). Dzięki narzędziu, za pośrednictwem rozmowy wideo możliwe jest bezpiecznie udzielanie porad zdrowotnych, bez konieczności osobistej wizyty pacjenta w placówce medycznej. Dzięki telewizytcie pacjent może w szybki i prosty sposób uzyskać konsultację lub diagnozę dotyczącą swojego problemu zdrowotnego, bez konieczności wychodzenia z domu. Dowiedz się więcej…

Telewizyta w systemie Mediporta

Telewizyta w systemie Mediporta

Wystawianie e-dokumentów w ramach elektronicznej dokumentacji medycznej

Kolejnym udogodnieniem dla pracowników medycznych i pacjentów w dobie pandemii jest możliwość zdalnego wystawiania dokumentów elektronicznych: e-Zwolnień (e-ZLA), e-Recept, czy e-Skierowań. Dzięki temu elektroniczna dokumentacja medyczna pacjenta jest uzupełniana na bieżąco, a pacjent może w bezpieczny sposób uzyskać niezbędne dokumenty, bez potrzeby bezpośredniego kontaktu z lekarzem w gabinecie (kod dostępowy umożliwiający realizację e-Recepte-Skierowań wystawionych w systemie Mediporta jest dostępny na Internetowym Koncie Pacjenta).

e-Recepta w systemie Mediporta

e-Recepta w systemie Mediporta

 

e-Zwolnienie (e-ZLA) w systemie Mediporta

e-Zwolnienie (e-ZLA) w systemie Mediporta

 

e-Skierowanie w systemie Mediporta

e-Skierowanie w systemie Mediporta

Wystawianie e-Zwolnień (e-ZLA), e-Recept (wkrótce e-Skierowań) jest możliwe także w bezpłatnym systemie Mediporta RxDowiedz się więcej…


Informacja o kwarantannie oraz izolacji domowej z eWUŚ

Równie ważną funkcją systemu Mediporta, zwiększającą bezpieczeństwo pracowników medycznych i pacjentów jest wyświetlanie informacji pochodzącej z systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ)objęciu pacjenta kwarantanną lub izolacją domową związaną z koronawirusem SARS-CoV-2. Dzięki funkcji placówka medyczna ma łatwy dostęp m.in. do informacji o aktualnie trwającej kwarantannie lub izolacji pacjenta i terminie jej zakończenia, dzięki której może zminimalizować ryzyko zakażenia lekarzy oraz innych osób oczekujących na wizytę w placówce.

Informacja o kwarantannie oraz izolacji domowej z systemu eWUŚ

Informacja o kwarantannie oraz izolacji domowej z systemu eWUŚ

Integracja z systemem EWP (zlecanie badań na COVID-19)

Integracja z systemem Ewidencji Wjazdów do Polski (EWP) to kolejne rozwiązanie w systemie Mediporta wspierające placówki medyczne walce z pandemią. Dzięki integracji lekarz POZ może wystawić pacjentowi zlecenie badania w kierunku w SARS-CoV-2 (COVID-19) i przesłać je do EWP, zgodnie z aktualnymi schematami zlecania testów na koronawirusa. Po przeprowadzeniu badania, wynik testu jest automatycznie pobierany do systemu Mediporta i jest widoczny w historii zdrowia i choroby pacjenta. Dzięki temu lekarz może w sprawy sposób przekazać go pacjentowi, np. telefonicznie oraz w zależności od wyniku testu, poinformować go o dalszych krokach postępowania. Funkcje systemu Mediporta dotyczące integracji z EWP są dostępne w ramach modułu wystawiania e-Skierowań.

Jednocześnie pragniemy poinformować, że integracja z EWP zostanie rozszerzona o możliwość dodawania edycji izolacji domowej pacjenta (w przygotowaniu).

Integracja z systemem EWP w zakresie zlecania badań na COVID-19


Inne funkcje systemu i usługi związane z COVID-19 

Z innych rozwiązań systemu Mediporta wspierających walkę z COVID-19 warto wymienić również dostępny w wizycie formularz wywiadu na temat koronawirusa, który stanowi ankietę wstępnej kwalifikacji w kierunku zakażenia SARS-CoV-2. Oprócz tego w systemie zostały aktualizowane słowniki rozpoznań ICD-10procedur ICD-9 o pozycje dotyczące z COVID-19.

Ankieta wstępnej kwalifikacji w kierunku SARS-CoV-2 oraz procedury i rozpoznania związane z COVID-19

Ankieta wstępnej kwalifikacji w kierunku SARS-CoV-2 oraz procedury i rozpoznania związane z COVID-19

 

Na koniec warto również wspomnieć o usłudze „dokumentacja prawna COVID-19 – praca zdalna w okresie pandemii”, która zapewnia wsparcie w organizacji pracy zdalnej w związku z przeciwdziałaniem COVID-19. Dokumentacja zwiększa bezpieczeństwo prawne związane z wykorzystywaniem pracy zdalnej w placówkach medycznych i stanowi dopełnienie wymaganych dokumentów RODO. Dowiedz się więcej…


Sprawdź również: