Już niebawem we wszystkich placówkach służby zdrowia zostanie wdrożony system elektronicznej dokumentacji medycznej. To znak, że w polskich lecznicach poziom informatyzacji i innowacji wzrasta. Dzisiaj dokonamy przeglądu działań, które mają na celu stworzenie nowoczesnego wizerunku placówek medycznych.

Public relations, czyli zabiegi mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku placówki medycznej, doskonale sprawdza się w przypadku szpitali, przychodni i gabinetów lekarskich, które chcą być postrzegane jako profesjonalne. Sens PR-u polega na nawiązaniu i utrzymaniu dobrych relacji z odbiorcą usług medycznych. Jego celem jest tworzenie w umysłach pacjentów świadomości istnienia placówki i jej spójności ze środowiskiem. Chorzy, którzy korzystają z usług lecznicy, powinni mieć do niej pełne zaufanie. Dzięki temu wzrasta prawdopodobieństwo, że ponownie do niej wrócą, a co więcej, zarekomendują ją znajomym. PR placówki medycznej polega na kreowaniu wizerunku marki poprzez przekazywanie informacji adresowanych do pacjentów na temat funkcjonowania podmiotu medycznego, np. zmian godzin otwarcia, zatrudnienia nowego lekarza lub wprowadzenia systemu elektronicznej dokumentacji medycznej. Aby zwiększyć zasięg komunikatu, jego nadawcami powinni być tzw. liderzy opinii, czyli znamienici medycy, którzy należą do osób medialnych. Prowadząc szereg działań wizerunkowych, należy zadbać o:

Jakościowy content

W tworzeniu wizerunku profesjonalnej marki pomogą specjaliści, którzy użyczą swojego wizerunku podczas sesji zdjęciowych i nagrań wypowiedzi. Odbiorcy będą aktywni, jeśli zaserwujemy im atrakcyjny, pełnowartościowy content, doskonały w każdym calu: od grafiki po treści. Kopiowanie tekstów z portali tematycznych nie wchodzi w grę. Należy pomyśleć o czymś oryginalnym, co przyciągnie uwagę. Dobrym sposobem jest organizacja i komunikacja kampanii promocyjnych lub edukacyjnych, konkursów, dni otwartych oraz zachęcanie do uczestnictwa w akcjach związanych z placówką.

Nowe kanały komunikacji

Poza stroną internetową placówki medycznej, warto skorzystać z innych kanałów komunikacji z potencjalnymi pacjentami. Wśród nich nieustannie królują media społecznościowe, tj. Facebook, YouTube czy Instagram. Najbardziej wartościowe posty publikowane w mediach społecznościowych warto wspierać reklamą, którą można dowolnie targetować na portalu. Dzięki temu wiemy, do kogo mówimy i jesteśmy w stanie dostosować przekaz do profilu odbiorcy. Innym, przydatnym narzędziem komunikacji, jest newsletter.

Monitoring mediów

Za pośrednictwem mediów społecznościowych odbiorcy chętnie wyrażają swoje opinie – komentują posty, dodają swoje wpisy, są aktywni na forach lub piszą wiadomości prywatne. Nie wszystkie komunikaty mają pozytywny wydźwięk. Aby zadbać o wizerunek placówki medycznej, należy śledzić wszystkie publikacje dotyczące jej działalności oraz możliwie jak najszybciej reagować na sygnały ze strony pacjentów. Usuwanie wpisów lub pozostawianie ich bez odpowiedzi nie jest właściwym zabiegiem. Aby nie wywołać kryzysu, należy przeprosić, wyjaśnić zaistniałą sytuację i jeśli to możliwe, zaproponować odpowiednią formę rekompensaty.